יום ראשון, 23 במרץ 2014

איך לשווק את עצמך ולהישאר בחיים


היום בפינת האימון: "שיווק עצמי"

*הפוסט בלשון זכר אך מדבר אל גבר ואישה באותה מידה



חרטטן – לשון חלקלקה – כריזמטי
מיהו המוכר "התותח", המעולה, איש השיווק שימכור מה שירצה? מהן התכונות שנראה לך שיש לאיש כזה? מה הדימויים שעולים לך? אנא, קח לך כמה שניות לענות על השאלות.
.........................................................
לרוב, התשובות כוללות דימויים כגון "כושר שכנוע", "חרטטן", "לשון חלקלקה", "כריזמטי", "כושר ביטוי"... לפחות זה מה שקורה בסדנאות להכנה לראיון עבודה ושיווק עצמי שאני מנחה, כשאני מעלה את השאלה למשתתפים.
אבל מהו שיווק עצמי?
לא יותר מהאמת. שיווק עצמי הוא להכיר את הטוב שבך. לדעת לבחור ולבטא את הטוב שבך בצורה נכונה ומתאימה למצב.

אני לא ממש אוהבת פוסטים הכוללים רשימה של "עשה ואל תעשה" או כאלה המביעים "מתכונים" להצלחה. יחד עם זאת, אימון הוא סוג של טכניקה, הובלה של תהליך שינוי יזום. כזה הוא גם שיווק עצמי.
שיווק עצמי, עלפ פי השקפתי, הוא תהליך הכולל:

1-     הכרות עצמית מעמיקה. להכיר את עצמך בצורה אינטימית, את הטוב ואת החלש. לצורך השיווק העצמי, קודם כל תכיר את הכישורים שלך, את ההצלחות שלך, את החוזקות שלך, את תכונות האופי הטובות שלך, מה שחיובי באישיותך, את הנקודות החזקות שלך. מאין שואבים את המידע עבור יצירת "הנאום השיווקי שלך"? מתוך עצמך. לא מדובר על יצירת דמות רצויה שאותה תציג – כזאת שלא ממש חשוב עד כמה היא קשורה למי שאתה באמת- אלא על לחפש מתוך עצמך, קודם כל, מי אתה.  

2-     אהבה עצמית. לאהוב את עצמך. ללא אהבה וקבלה עצמית קשה לראות את החוזקות שלך ולבטא אותן בקול.

3-     בירור היעוד האישי. למצוא מה התכלית שלך בעולם. מה האינטרס העמוק ביותר שלך? למען מה אתה פועל באופן שבו אתה פועל? מה חשוב לך באמת?

4-     יכולת התפארות. להתפאר, לא "להשוויץ". בין ראוותנות לבין שיווק עצמי יש מרחק גדול. התלהבות הוא דבר מדבק. תתלהבו מעצמכם, מההצלחות, ההישגים ונקודות החוזק שלכם. לא צריך להפוך לאדם מתנשא, יהיר או לנרקסיסיט בשביל להתפאר, רק צריך להתלהב ממה שהופך אתך לאדם מוכשר. ניתן להתפאר בצניעות, כפי שאתם מתלהבים מההצלחות של האהובים עליכם. אהבה עצמית אמרנו? כאן אולי כדאי לבדוק את האמונות שלך ולראות מה יכול לחסום אתך בתהליך.

5-     דוגמאות וסיפורים. לחפש את הדוגמאות מתוך החוויות וההתנסויות שלכם. למצוא את הסיפורים האישיים שממחישים את הצדדים החיובים והחזקים שלך. לשים לב למצבים שבהם ביטאתם את הכישורחם שלכם. תנו גיבוי למילים שלכם.

6-     עיצוב המסר העיקרי שלך. לבחור מה להבליט ומה להצניע. זו בחירה אקטיבית שכדאי לבצע לאחר מחשבה. השאלה "ספר\י לי על עצמך" היא השאלה שלה חיכיתם. היא מגיעה בניסוחים שונים ובמצבים שונים. למשל, פגשתם חבר\ה – מכר\ה שמזמן לא ראיתם והוא\היא שאול\ת אתכם "מה קורה?" או "מה איתך?". שאלה זו היא בעצם "ספר\י לי על עצמך". השאלה "ספר\י לי על עצמך" פותחת 99.99% מראיונות העבודה. חיבור פיסות מידע על עצמך בצורה הגיונית, עקבית ומתאימה למצב, עושה את העבודה.

7-     עדכון הפרטים. יש צורך לעדכן את הפרטים של הנאום השיווקי שלך – המסר העקרי שלך - באופן תמידי, ככה שפרטיו יתאימו תמיד לשלב בו אתם נמצאים. חיפוש של דוגמאות, סטטיסטיקות, אנקדוטות, סיפורים ססגוניים, יתרום לשיחות עדכניות ומעניינות יותר.

8-     פיתוח מימנויות תקשורת. להיות אדם תקשורתי. לא רק לדעת לדבר, אלא להיות איש שיח נהדר. לדעת להקשיב, לדעת לשאול שאלות ולבצע סיכומי ביניים. לדעת לשבור קרח ולנהל שיחת חולין. תתאמן אם יש בכך צורך. אותם המיומנויות של השחקנים העומדים על הבמה יסייוע פלאים. למשל, יכולת מוניטורינג ברמה גבוהה.


*** * *** * *** * ***

לצורך חיפוש ראשוני במאגרי המידע שלך על עצמך, מידע בסיסי שיסייע לך ליצור את הנאום השיווקי שלך, אני ממליצה להשתמש בכלי הבא:


מבחן 12 המפתחות –הערכה עצמית
על פי "אומנות השיווק העצמי" מאת פגי קלאוס



אינכם חייבים לענות על שאלות אלה לפי הסדר. התחילו בכל מקום שהוא ודלגו ככול שתחפצו.
(השאלות מתייחסות לזכר ולנקבה)



1-מה הם לדעתך ולדעת מכריך חמישה דברים חיוביים באישיותך?

2-מה הם עשרת הדברים המעניינים ביותר שעשית או שקרו לך?

3-מה אתה עושה למחייתך, וכיצד הגעת לתחום שאתה עוסק בו?

4-מה גודם לך לאהוב\להיות מרוצה מהעבודה\הקריירה הנוכחית שלך?

5-כיצד העבודה\קריירה הנוכחית מנצלת את כישוריך ויכולותיך, ועל אילו מיזמים אתה עובד כרגע שאפשר להציג לראווה?

6-באילו הישגים בקריירה שלך אתה הכי גאה ( בעבודה הנוכחית ובעבודה הקודמת)?

7-אילו מיומנויות חדשות רכשת בשנה האחרונה?

8-אילו מכשולים עברת כדי להגיע למקום אתה נמצא בו היום, מבחינה מקצועית ומבחינה אישית, ואיזה לקח חשוב למדת מהשגיאות שעשית?

9-אילו הכשרות\לימודים השלמת, ומה הרווחת מהניסיון הזה?

10-אל אילו ארגונים מקצועיים אתה קשור וכיצד: הנהלה,  חברות, גזברות וכו'...

11-כיצד אתה מבלה את זמנך הפנוי, לרבות תחביבים, תחומי עניין, ספורט ופעילויות התנדבותיות?

12-באילו דרכים אתה משפיע על החיים של אנשים אחרים?


*** * *** * *** * ***

*אהבתם את הפוסט? אהבתם את הבלוג? מוזמנים להמליץ עליו או לשתף בפייסבוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה